perjantai 14. lokakuuta 2016

30.9-2.10.2016 Venäjä, Pihkova

Niinhän siinä sitten kävi että lähdimme Demin kanssa Venäjälle. Kerrottakoon että olen sanonut että "ei me koskaan Venäjälle lähdetä", kun tätini kyseli Venäjälle lähtemisestä Valko-Venäjän reissun aikoihin :D Onneksi lähdettiin ja voitin omat ennakkoluuloni, oli kyllä niin mahtava reissu :)

Lähdin matkaan taas MiliaM Travelsin kyydillä. Perjantaina iltapäivällä kokoonnuttiin Helsingissä satamaan ja alettiin pakata bussia. Jo bussia pakatessa alkoi bussiporukkamme löytää yhteistä säveltä. Terminaalissa alettiin vielä juttelemaan enemmän, ja hauska yllätys oli että bussi reissulla oli mukana Terhi joka huomasi heti että olen tutun näköinen. Mietiskelyn ja yhdistelyn kautta tajusimme että hän on koiratanssi kaverini Elinan paras ystävä ja hän on ollut katsomassa kisoja joissa mekin ollaan oltu tanssimassa :) Laivamatka ei tällä kertaa taittunut mukavasti, syksyn ensimmäinen myrsky piti siitä huolen. Huh, en ole koskaan ollut niin kovassa merenkäynnissä laivalla. Naama valkoisena pidättelin oksennusta (onnistuneesti) ja kahden tunnin laivamatka tuntui huomattavasti pidemmältä. Lopulta olimme kuitenkin Tallinnassa ja taas jalat tukevasti maalla :D Jatkoimme bussilla vähän matkaa ja pysähdyimme kaupan pihassa jossa eläinlääkäri odotteli meitä. Hänellä käytiin hoitamassa passin leima-asiat kuntoon. Sitten jatkuikin yöajo kohti Venäjää. Pysähdyimme Tartossa ottamassa 3 Virolaista kyytiin. Suomalaisia matkalla oli mukana 9. Sitten matka jatkui Venäjän rajalle. Yöllä tulimme ensin Viron tulliin josta pääsimme tosi nopeasti läpi, Venäjän tullissa menikin 2h 45min. Nousimme bussista passin tarkastukseen ja mukaan piti kantaa kaikki laukut ja reput. Tosin niitä ei mitenkään tutkittu vaikka ne piti mukaan ottaa :D Venäjälle oli myös viisumilapukkeet joista ensimmäinen osa otettiin pois maahan saapuessa. Kun olimme päässeet tullista läpi, jatkoimme kohti Pihkovaa. Aamuyöstä olimme perillä ja jatkoimme unia bussissa. Aamulla nousimme ja kävimme läheisellä huoltoasemalla/hotellissa aamutarpeilla. Alkuun tuntui vähän epäilyttävältä että olimmeko oikeassa paikassa kun missään ei ollut ketään. Mutta matkanjohtajamme Terje vakuutti meidät että oikeassa paikassa ollaan. Tuntui vaan niin hullulta kun klo 8 aamulla näyttelypaikan edessä seisoskeli yksi ihminen odottelemassa kun kehät alkoivat klo 10. Kyllä se näyttely siitä sitten nousi pystyyn ja teimme liikuntasalin kulmaan leirin. Yksi kehistä sijaitsi ulkona (3 kehää oli yhteensä) jossa olisi isot koirat... Ja Demi oli ulkokehässä toisen näyttelynsä :D

Samana päivänä oli tosiaan 2 näyttelyä, jotka pyörivät samaan aikaan. Demi oli ensin ulkokehässä ja seurailin kehän menoa samalla kun autoin corgien omistajaa. Tuomari vaikutti tiukalta, kehässä oli myös 2 harjoitustuomaria. Demin lisäksi näyttelyssä oli Venäläinen juniorinarttu. Meille oli osunut molempiin näyttelyihin Venäläiset tuomarit joten odotukset eivät olleet korkealla, olen kuullut paljon että Venäläiset suosivat omiaan. Toiveina oli saada edes yksi serti että Demi valioituisi.
Junnunarttu meni ensin kehään ja teki perinteiset kehätoimet. Sitten Demi kutsuttiin kehään. Jännitti ihan hirveästi, tuomari kun ei puhunut ollenkaan englantia. Nostin Demin pöydälle ja tuomari kovasti selosti toisille tuomareille jotain. Hampaat piti näyttää itse ja onneksi kehätoimitsija puhui selkeää englantia! Hän kysyi Demin ikää ja yllättäen kysyi onko Demi saanut pentuja. Sitä ei olla koskaan kysytty näyttelyissä. Pöydän jälkeen mentiin edestakaisin ja ympyrä. Demi käveli jälleen tosi hyvin, Demi on niin loistava näyttelykoira kun näyttelykäytös tulee Demiltä luonnostaan :) En tiedä mitä junnunarttu oli saanut arvostelussa, mutta ilmeisesti EH:n, koska ympyrän jälkeen tuomari sanoi jotain ja kehätoimitsija tuli sanomaan "Best of breed"! Sadasosa senkunnin hämäännyin että mitä, mutta äkkiä keräsin itseni, otin Demin syliin ja poistuin kehästä, tuomarit olivat jo siirtyneet seuraavan rodun edustajan luo. Kehät menivät rivakkaan tahtiin eteenpäin. Vasta kehän ulkopuolella tajusin että Demi valioitui ja oli vielä ROP, eli ryhmäkehiin mentäisiin :) Voi vitsit mikä tunne, vaikka Demi on jo useamman maan valio, tuntuu menestys aina yhtä mahtavalta!

Sitten mentiin halliin sisälle odottelemaan toista näyttelyä. Kehillä piti olla tunti eroa, joka tosin kuroutui noin puoleksitunniksi kun ulkokehä oli myöhässä ja sisäkehä edellä aikataulusta. En ollut kunnolla ehtinyt edes sisäistää miten hyvin ensimmäinen näyttely todella meni kun mentiin jo uudelleen kehään. Vähän jännitti, Demi kun menettää vähän kiinnostuksensa jos mennään kehään moneen kertaan peräkkäin, tosin toisen näyttelyn tuloksella ei ollut enää niin väliä. Demi meni kuitenkin tosi hyvin! Tällä kertaa Demi oli PN2 ja sai sertin. Sitten oli muutama tunti odottelua että loppukehät alkaisivat. Ryhmäkehiin ei ollut mitään odotuksia, RYP kehiin mennessä Demi ei yleensä jaksa enää kävellä niin hyvin ja schipperke ei kovin usein menesty ryhmäkehissä ollessaan koko ryhmän pienin koira. Kuitenkin sinne on aina hieno päästä pyörähtämään :)

Loppukehät olivatkin hektinen juttu, oli lapsi ja koira, juniorhandler, seniorhandler ym ym ja kaikki kuulutettiin Venäjäksi. Loppukehät etenivät hurjalla tahdilla ja äkkiä kävi selväksi että oikeassa paikassa pitää olla oikeaan aikaan tai missaat tilaisuutesi. Onneksi näyttely jossa Demi oli PN2 meni ensin loppukehiin, eli ehdin seurata hyvin kehän kulkua. Meidän bussista useampi sai RYP sijoituksia! Sitten olikin aika aloittaa loppukehät näyttelystä jossa Demi oli ROP. Kehät etenivät taas vauhdilla ja siirryin kehän sisäänmeno aukon lähelle. Kun sakemanni karautti kehään ensimmäisenä, ajattelin että nyt on ryhmä 1. Jäin kuitenkin seisomaan kehätoimitsijan eteen koska schipperke menee luonnollisesti viimeisenä kehään ollessaan pienin. Koirat menivätkin vauhdilla ja kehätoimitsija viittoi meidät kehään. Demi tietysti sipsuttaa paljon hitaammin kuin isot karjakoirat, ja ison kehän kierroksella ehdin jo miettiä että ollaanko nyt väärässä kehässä ja onkohan nää veteraanit ym.. Kun nostin katseeni Demistä, tuomari osoitti meitä ja viittoi siirtymään keskelle kehää. Katsoin ympärilleni ja kehässä oli enää 3 koiraa jäljellä! Demi jaksoi uskomattoman hyvin kun mentiin vielä kierros ympäri. Demi oli lopulta RYP2! Ensimmäinen ryhmäsijoituksemme ja mulla tärisi kädet niin että hyvä kun sain kerättyä palkinnot kouraan :D :D Demi se vaan seisoi edelleen niin hyvin ja ryhdikkäästi :) Bussistamme ryhmissä sijoittui taas moni koira ja Terhin Luca oli vielä BIS3!!

Ostin näyttelypaikalta Demille pokaalin jossa lukee venäjäksi Venäjän muotovalio ja pienemmän pokaalin jossa lukee CAC (sert) sekä pienen ruusukkeen jossa on "1". Pokaalit maksoivat yhteensä euroissa 15€ eli edullista oli kyllä. Itse näyttelystä ei saanut kuin pienehkön ruusukkeen RYP2 sijoituksesta :D BIS-kehän jälkeen keräsimme tavarat ja suuntasimme bussille. Kulkukoira seurasi yhtäkkiä minua ja Terhiä ja meidän koiria. Sanoin hätistelimme koiraa menemään kauemmas. Omat koirat eivät onneksi reagoineet kulkukoiraan mitenkään. Pääsimme kuitenkin pian bussiin ja kulkukoira jäi katselemaan bussia vähän matkan päähän. Kun kaikki olivat kyydissä, matka jatkui kohti isoa supermarkettia. Aikaa shoppailla oli 45min. Ostin lähinnä tuliaisia ja vähän karkkia. Venäjälle olin ottanut omat eväät mukaan. Halpaa oli kyllä! Ostosten jälkeen matka jatkui kohti Viroa.

Tulleissa meni taas pari tuntia ja Venäjän tullissa piti kantaa laukut taas tullitarkastukseen vaikkei niitä tutkittu. Viron tullissa sai vähän yllättyä kun tullisetä alkoi suomeksi kysellä oliko mukava reissu ja olitko ekaa kertaa Venäjällä ym :D Venäjän tullissa kun oli niin jämptiä ja hymyilty ei ollenkaan. Viron ja Venäjän tullien välissä oli taxfree myymälä jossa tarvitsi passin mukaan että pystyi ostamaan, itse en mennyt ostoksille kun tuliaiset oli jo ostettu. Rajan jälkeen matka jatkui Tartoon jossa Virolaiset matkustajat jäivät kyydistä. Olimme puolenyön jälkeen Tallinnassa ja majoituimme hotelli Susi:in. Olin varannut taas yhdenhengen huoneen ja suihkun jälkeen painuttiin pehkuihin. Aamulla pakattiin tavarat ja vein Demin ja tavarat bussiin ja sitten aamupalalle. Matkatovereiden kanssa päiviteltiin että mitä ihmettä eilen tapahtui, oliko se unta :D Monella meni nimittäin näyttelyt uskomattoman hyvin ja onneksemme lukeuduimme Demin kanssa tähän kategoriaan :) Aamiaisen jälkeen bussi starttasi kohti satamaa ja pian sen jälkeen nousimme laivaan. Meri oli tällä kertaa onneksi melko tyyni :) Helsingissä olimme puolenpäivän jälkeen ja sen jälkeen vielä ajelu kotiin.

Täytyy sanoa että edelleen on vähän epätodellinen olo koko reissusta. Meillä oli niin mahtava bussiporukka, loistava tiimihenki, aivan mahtava matkanjohtaja, taitava kuski, hyvä hotelli ja loisteliaana kirsikkana kakun päällä uskomattoman hyvin mennyt näyttely ja ryhmäsijoitus!
Venäjälle valioitumisen myötä Demistä tuli seitsemän eri maan muotovalio, eli Multi Champion!

Niin siinä nyt kävi, kun vuodenvaihteessa asetin Demille leikkimielisen tavoitteen että tänä vuonna tavoitteena saada taas yksi titteli enemmän vuoden aikana kuin viime vuonna, että sehän tuli nyt toteutettua! :) C.I.B vahvistettiin tänä vuonna, Valko-Venäjälle Demi valioitui alkuvuodesta ja nyt tuli Venäjän valioituminen ja Multi Champion. Multi Ch toki ei ole virallinen titteli mutta meille ainakin se on niin merkityksellinen että se hyväksytään titteliksi :)